KÖPVILLKOR
Allmänt
För att kunna handla på Familjetrygg.se behöver du vara över 18 år. Köpeavtal ingås i och med att beställningen läggs i webbutiken mellan oss och kunden.
Vi reserverar oss för eventuella bild- och skrivfel i butiken, exempelvis fel i produktbeskrivning, teknisk specifikation eller felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Vi försöker alltid så nära som visa i bild hur produkterna ser ut i verkligenheten gällande färg, storlek och funktion, men vi kan inte garantera att alla bilder återger varans exakta egenskaper fullständigt. Vi ansvarar inte för information på hemsidan som kommer från tredje part.
Order och Beställning
Beställning sker via webbutiken på www.familjetrygg.se, vid frågor kan ni kontakta oss så hjälper vi er.
Minsta beställningsvärde ligger på 99 kr och fri frakt gäller för en beställning över 699kr (DHL).
Fraktalternativ:
- DHL ServicePoint 79 kr för order under 699 kr
- PostNord MyPack Collect (ombud) för 279 kr
- PostNord MyPack Home (hemleverans) för 259 kr
Priser
Vi har gjort det enkelt för både privatpersoner och företag att handla hos oss och kunden kan därför välja själva om de vill visa produkterna inkl. eller exkl. moms. Vi reserverar oss för eventuella prisfel samt ändringar gällande pris på grund av ändrade inköpspriser, valutan eller förändringar i momssatser.
Priserna anges i SEK och inkluderar 25% moms om inget annat anges.
Betalning
Hos oss kan både privatpersoner och företag handla säkert och enkelt med Klarna Checkout.
Som privatperson i Klarna Checkout kan kunden betala mot:
- Faktura, betala inom 14 dagar
- Kortbetalning med Visa, Mastercard och American Express.
- Direktbetalning via din internetbank (Swedbank, Nordea, SEB, Handelsbanken)
- Klarna Direkt, betala med mobilt BankID.
Vid köp mot faktura kan beställningen endast skickas till fakturamottagaren.
Vid köp till någon annan än dig själv, var god välj kortbetalning eller direktbetalning via din internetbank som betalsätt samt ange rätt mottagare, adress, e-post och mobilnummer för avisering.
Som företag i Klarna Checkout kan kunden betala mot:
- Faktura, betala inom 14 dagar (0 kr i avgift)
- Kortbetalning med Visa, Mastercard och American Express.
För avvikande leveransadress, kontakta oss på info@familjetrygg.se
Klarnas allmänna villkor hittar ni här.
Leverans och Frakt
Fraktsätt och alternativ går att se i kassan för valda produkter.
Normalt skickas din försändelse snabbt och säkert med DHL, men en del mindre varor skickas med PostNord.
Beställningen packas och skickas inom 1-2 arbetsdagar. Leverans sker normalt 2–3 arbetsdagar därefter.
Frakten ligger på 79kr, beställningar över 699:- är fraktfria med DHL.
Det finns även två tilläggstjänster för frakten som väljs i kassan:
- PostNord MyPack Collect (ombud) för 279kr
- PostNord MyPack Home (hemleverans) för 259kr
När ordern har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar dina varor inom utsatt tid för valt fraktsätt. Vi kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som lämnat vårt lager eller varor som inte finns i lager vid beställnings tidspunkten. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av speditörerna.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten och DHL med någon dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.
Vi levererar idag endast till adresser inom Sverige.
Eftersom vi vill värna om miljön genom att minska transportsträckor och även minimera transporttider och kostnader för kunden, kommer en del produkter att skickas direkt från leverantör, vilket kan innebära att kundens beställning kan komma att skickas med fler än ett kolli.
Transportskada
Om ni upptäcker att paketet är transportskadat, ska ni utan dröjsmål reklamera paketet till transportbolaget och sedan även kontakta oss.
Restnotering
Om en produkt som beställts mot förmodan inte finns på lager kommer vi att kontakta er om detta snarast.
Outlösta paket
Om ni inte löst ut paketet kommer vi debitera er en avgift på 269:-, detta för att täcka de faktiska kostnaderna för frakt-, administrations- samt betalningsavgifter.
Reklamation
Vid reklamationer gällande trasig vara vid leverans eller fel leverans bör varan returneras inom 14 dagar. Kontakta oss alltid innan retur via mail med ordernummer, produkt samt fel, därefter kommer vi återkoppla med mer information kring tillvägagångssätt. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Reklamationsrätten gäller i 3 år.
Den 15e februari 2016 kommer en plattform för EU:s konsumenter och näringsidkare att vara i drift. Denna onlineplattform syftar att ge samtliga en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel; https://webgate.ec.europa.eu/odr
Vid en nationell tvist så hänvisar vi dock till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Ånger
Ni har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Detta innebär att om ni köper en produkt hos oss har möjligheten att ångra köpet inom 14 dagar från det att ni mottagit produkten.
Produkten skall vara oanvänd och i oförändrat skick, även ha alla etiketter och eventuell originalförpackning kvar. Ni har har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper, om varan har hanterats i större uträckning än nödvändigt kan prisavdrag på totalpriset komma att göras.
Följande varor omfattas inte av ångerrätt:
- Specialbeställda/anpassade varor.
- Öppnade förpackningar av hygienartiklar och kroppsnära produkter så som skyddsmasker, skyddskläder kan inte ångras/returneras av hygienskäl.
Ni ansvarar för att varan inte skadas eller kommer bort när ni returnerar den till oss och ni står även kostnaderna för returen.
Kontakta oss om ni önskar att ångra köpet, innan ni returnerar varorna. Vi kommer återbetala er inom 14 dagar från det att ni meddelat oss att ni ångrar köpet, förutsatt att varan är i godkänt skick.
Force Majeure
Vi är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i avtalet, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständighet skall anses såsom bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny eller ändrad lagstiftning, tvist på arbetsmarknaden, sabotage, brand, blockad, översvämning eller en olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknaden och produkter negativt, t.ex. restriktioner, försäljningsförbud, varningstexter etc.
Personuppgifter
All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Informationen du lämnar om dig själv används av Familjetrygg och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
Läs gärna mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Vill ni ha vårt nyhetsbrev kommer vi skicka detta till er via e-post. Ni kan när som helst avregistrera er för nyhetsbreven genom att göra det direkt i nyhetsbrevet ni fått eller genom att kontakta oss.
Friskrivningsklausul
Vi vill på bästa sätt erbjuda er produkter och information kring säkerhet och trygghet, vi ser självklart att produkterna som säljs på vår hemsida endast används i självförsvar i enlighet med nödvärnsrätten och inte i något annat syfte. Vi ansvarar inte för skada på person eller egendom eller följder av sådan skada som produkterna orsakat. Informationen som vi ger på hemsidan ska endast ses som tips och vägledning och vi kan inte garantera att den alltid förhindrar eller hjälper i alla situationer eller under alla olika omständigheter som kan uppstå. Var och en måste själv ansvara för att denne följer gällande lagstiftning vid användandet av våra varor och information.
Läs gärna mer om vad lagen säger om nödvärn här.
Villkorsdatum 30-12-2022